Börjar likna någon form av bulimi

Bulimi är en ätstörning som innebär att man hetsäter stora mängder mat som man sedan försöker göra sig av med, oftast genom att kräkas eller använda laxermedel. Bulimi börjar oftast med att man bantar.

Symtom:

·  är trött

·  är deprimerad eller har andra psykiska problem.

·  hetsäter stora mängder mat

·  gör sig av med maten, oftast genom att kräkas eller använda laxermedel

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grejen är inte att jag äter mängder med mat (det är det att jag äter ingenting) . Jag har vid flera tillfällen stoppat fingrarna i halsen av ångest av att jag smakat på mat. Jag vet inte på vilken nivås bulimi jag skulle placera mig själv på. Jag mår just nu kass för jag går igenom en grymt tung tid. Måste lämna 4 underbara år bakom mig och gå vidare.
En del av symtomen av bulimi känner jag igen mig i. jag tror inte det är så jätte farligt. Men det är ju absolut inte bra. Att kalla det anorexi känns ju sjukt fel då man som ''tjock på riktigt'' inte kan få det. Enligt min mening. Visst jag tycker det är självförvållat och det är lite av min sitts som jag sitter i just nu också.

Bulimi behandlas främst med psykoterapi. Individuellt eller i grupp får man hjälp att förändra sitt sätt att äta, och även bearbeta andra frågor man har som känns svåra. Ibland ingår också antidepressiva läkemedel i behandlingen.

 

Om man misstänker att man har bulimi, eller är orolig för någon i sin närhet, kan man vända sig till skolhälsovården, ungdomsmottagningen, barn- och ungdomspsykiatrin eller en vårdcentral. Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.

 


Kommentarer
Postat av: Sofie

Kloka ord Putte, följ dina egna tips!

Är seriöst orolig..

2010-05-12 @ 00:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0